ZEISS Symposium

"Optics in the Digital World"

including ZEISS Research Award Ceremony

ZEISS Symposium

ZEISS Symposium "Optics in the Digital World" including ZEISS Research Award Ceremony

Your Press Contact

Eva Reitze

External Communications

eva .reitze @zeiss .com

Other inquiries

If you have questions about the ZEISS Symposium or ZEISS in general but are not a journalist, please contact our customer service department at in fo @zeiss .com.

ZEISS Research Award Winners

Image size: 4412 × 2942 pixels

ZEISS Research Award Honors Renowned Researchers from Quantum Technology
Oberkochen, 24.06.2016

Within the framework of the ZEISS Symposium 'Optics in the Digital World,' Professor Fedor Jelezko (University of Ulm) and Professor Jörg Wrachtrup (University of Stuttgart) received the ZEISS Research Award 2016. This prestigious award is given to outstanding scientists who perform research in the field of optics and photonics and promote innovations. The two award winners have been honored for their high-caliber work on quantum technology with optically addressable spins in diamond.

Professor Jürgen Mlynek, former President of the Helmholtz Association of German Research Centres and Chairman of the Jury for the ZEISS Research Award, provided details on the research successes of the two award winner in his laudatory speech. The main focus was on diamonds in whose lattice Jelezko and Wrachtrup deliberately integrated foreign atoms. The diamond very effectively shields these from disturbing ambient influences. This makes it possible to observe their quantum states, for which extremely complex apparatus is normally required, even under normal conditions.

Long version: ZEISS Symposium 'Optics in the Digital World' Networks International Scientists
Oberkochen, 24.06.2016

Around 200 international experts discussed trends in optics and photonics at the ZEISS Symposium 'Optics in the Digital World.' The keynote speakers were Professor Laura Waller from the University of California, Berkeley, Professor Ingmar Posner from Oxford University and David Bohn from Microsoft. All three outlined the requirements to be met in the future by research. These are being shaped by increasing digitization and Big Data applications and are determining trends in optical technologies. These include computer-aided image processing, processing large datasets in optics, obtaining information from data, visualization for augmented and virtual reality scenarios (AR/VR) as well as computer vision and machine learning.

The Symposium in Oberkochen networked international scientists and leading representatives from industry. Meeting in the ZEISS Forum, the Symposium participants not only presented the current state of technology, but also identified and worked out where there is need for action in strategic research fields in the coming years. As future-oriented technologies, optics and photonics shape our society, science and culture. Other new important areas include communications, sensors, illumination and medical technology.

Short version: ZEISS Symposium 'Optics in the Digital World' Networks International Scientists
Oberkochen, 24.06.2016

(The text is available in German only)
Virtuelle Welten werden Kaufentscheidungen bestimmen
Oberkochen, 21.06.2016

Optische Technologien werden als wichtig für die Zukunft wahrgenommen, insbesondere in den Bereichen Kommunikation (90 Prozent), Datentransfer/-austausch (90 Prozent) und Mobilität/Verkehr (88 Prozent). Das zeigt eine aktuelle Umfrage, die ZEISS anlässlich des Symposiums „Optics in the Digital World“ bei deutschen Unternehmensentscheidern durchgeführt hat. Die Umfrage belegt zudem, dass die Befragten Virtual-Reality (VR)- und Augmented-Reality (AR)-Anwendungen sehr offen gegenüberstehen. Neben Kaufentscheidungen sehen die Befragten besonders in der Biomedizin und der Mensch-Maschine-Kooperation Einsatzgebiete von VR.

Auch im Bereich Produktion stufen 86 Prozent der Befragten optische Technologien als sehr wichtig oder eher wichtig ein, in den Bereichen Entertainment/Film/Fernsehen/Spiel und Erziehung/Bildung sind es immerhin noch 77 Prozent.

(The text is available in German only)
ZEISS Umfrage zeigt: Deutsche Unternehmen setzen auf Big Data, sehen aber Hürden für die Digitalisierung
Oberkochen, 06.06.2016

Anlässlich des Symposiums „Optics in the Digital World“ hat ZEISS eine Umfrage¹ bei deutschen Unternehmensentscheidern durchgeführt. Sie zeigt, dass Big Data von unserer Wirtschaft sehr positiv bewertet wird. Der absolute Großteil, 71 Prozent der befragten Entscheider, sieht die Datenströme als Chance für Unternehmen und Gesellschaft. Nur 19 Prozent beurteilen die Potenziale der Datenmengen nicht positiv.

ZEISS Instrumente generieren große Datenmengen und eröffnen damit Potenzial für Big Data-Analysen. „Die intelligente Nutzung von Daten kann in der Medizintechnik ganz neue Möglichkeiten eröffnen. Sie bringt Arzt und Patient näher zusammen, Patienten müssen weniger häufig eine Praxis aufsuchen und erfahren dennoch ärztliche Überwachung. Das spart Kosten und verbessert die Patientenbetreuung“, erklärt Stefan Müller, Leiter Digitaltechnologie im Bereich Medizintechnik bei ZEISS.

Fedor Jelezko and Jörg Wrachtrup Receive ZEISS Research Award
Oberkochen, 18.12.2015

Fedor Jelezko and Jörg Wrachtrup are the winners of the prestigious ZEISS Research Award in 2016. They have been honored for their outstanding work on quantum technology with optically addressable spins in diamond.

The award will be presented within the framework of the ZEISS Symposium that will take place for the first time on 23 June 2016 in the ZEISS Forum in Oberkochen. During this event international experts will conduct discussions and identify trends and requirements in the fields of optics and photonics that are being strongly influenced and changed by the increasing level digitization in the modern world. These include, for example, computational imaging, computer vision and machine learning, large data in optics, and virtual and augmented reality.